Case – Platsmarknadsföring Visit Karlstad

Kund: Visit Karlstad Mål: Bygga varumärke och öka turismen Lösning: Pressresor och workshop om platsmarknadsföring Resultat: Räckvidd på 6 miljoner   Vi har arbetat och hjälpt Karlstad kommun med sitt mål att bli ett av Sveriges bästa besöksmål. Vi anordnade bland...

Sex tips för att lyckas med din content marketing

Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, är en form av strategisk marknadsföring som fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt och relevant innehåll. Syftet med content marketing är att locka till sig och behålla en tydligt definierad publik, för att...

Är Almedalsveckan död?

De flesta kunder, konsumenter och upphandlare kräver idag att företag tar ställning och har ett samhällsengagemang. Enligt en undersökning som Edelman Deportivo gjort i år anger 76 procent att vd:n på ett bolag ska ta ledningen för förändring, snarare än att vänta på...

Case – Platsmarknadsföring Visit Karlstad

Kund: Visit Karlstad Mål: Bygga varumärke och öka turismen Lösning: Pressresor och workshop om platsmarknadsföring Resultat: Räckvidd på 6 miljoner   Vi har arbetat och hjälpt Karlstad kommun med sitt mål att bli ett av Sveriges bästa besöksmål. Vi anordnade bland...

läs mer

Sex tips för att lyckas med din content marketing

Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, är en form av strategisk marknadsföring som fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt och relevant innehåll. Syftet med content marketing är att locka till sig och behålla en tydligt definierad publik, för att...

läs mer

Är Almedalsveckan död?

De flesta kunder, konsumenter och upphandlare kräver idag att företag tar ställning och har ett samhällsengagemang. Enligt en undersökning som Edelman Deportivo gjort i år anger 76 procent att vd:n på ett bolag ska ta ledningen för förändring, snarare än att vänta på...

läs mer

Så skriver du det perfekta pressmeddelandet

Journalister mottar varje dag ungefär 500 pressmeddelanden. Det gör att du endast har några sekunder på dig att fånga deras intresse när du skickar ut ett pressmeddelande. Då finns det några saker som är viktiga att tänka på. Vi listar tjugo tips här. Sälj inte...

läs mer

Tio frågor att ställa sig inför medverkan på Almedalsveckan

Det allra vanligaste och största felet som företag gör kring Almedalsveckan är att man ser sin medverkan som ett enskilt projekt. Man har bestämt sig för att göra något på Almedalsveckan då man har hört att det är bra, men vet inte riktigt hur och vad man ska göra....

läs mer

Fem spräckta fördomar om Almedalsveckan

Fördomarna om Almedalsveckan är ständigt närvarande. Vi har därför pratat med Region Gotland för att reda ut hur det egentligen ser ut. Nedan följer fem av de vanligaste fördomarna.   1. Andelen slutna evenemang har ökat Ja, kanske det är så, men samtidigt så har även...

läs mer

Åtta tips för en kostnadseffektiv Almedalsvecka

Almedalsveckan får ofta kritik för att vara alldeles för dyr att medverka på. Men eftersom det är en så pass viktig politisk mötesplats som fler borde delta i, så har vi sammanfattat några kostnadseffektiva tips nedan.   1. Var inte rädd för att ta en promenad på...

läs mer

Insikter från Orakel PRs advisory board – Anders Lönnberg

“Jag gillade sättet Sandra jobbade på så det är klart att man hjälper till. Man törs inte säga nej till henne” Anders Lönnberg kom i kontakt med Sandra genom olika affärssammanhang ifrån hennes karriär. De har träffats en del gånger på Gotland under Almedalsveckan och...

läs mer

Case för Mensa – Sveriges smartaste stad

Vi har jobbat med Mensa Sverige på ideell basis i över tre år. En PR-insats vi har gjort för dem var bland annat när vi kollade medlemsstatistiken och såg vart högst andel medlemmar bodde. Det gjorde vi sedan till ett pressmeddelande för att kora "Sveriges smartaste...

läs mer

Case Fastdev – Ökad organisk webbtrafik

För kunden Fastdev fick vi fundera ett tag för att se vart vi kunde göra bäst nytta. Det är inte helt lätt att få en webb- och mjukvaruutvecklare att synas i media. Men då många ofta googlar för att hitta en leverantör av dessa tjänster (bygga hemsidor, apputvecklare,...

läs mer

Insikter från Orakel PRs advisory board – Liv Jonsson

“Det är kul att ha fått följa med på resan från idéstadium till bolag.” Sandra har ett bra driv och tittar vi ett år tillbaka så har det hänt väldigt mycket. Att få följa med på resan tillsammans med Orakel PR är så spännande eftersom gränserna för PR ser annorlunda...

läs mer

Insikter från Orakel PRs advisory board – Eva Brådhe

“Det behövs en sådan som Sandra Kastås i samhällsdebatten. Vi behöver flera som inte ber om ursäkt för att man är passionerad.” Eva Brådhe är medlem i Orakel PRs advisory board och har lång erfarenhet av affärsutveckling och försäljning inom den svenska...

läs mer

Intervju med Järvaveckans grundare

Vi hjälper företag med sin närvaro under Almedalsveckan och Järvaveckan. Järvaveckan är en plats, som till skillnad från Almedalsveckan, inte så många företag har upptäckt ännu. Därför finns det större möjlighet att sticka ut och göra något som ger avtryck. Vi lät...

läs mer

Årets event- och mötestrender

Har ni koll på hur eventen ser ut 2019? Vad som är hett och vad som inte fungerar längre? Här får ni en aning utifrån mötesevangelisten och vår samarbetspartner Jörgen Dyssvolds trendspaning.   DRIVANDE MAKROTRENDER Direktsamhället Vi lever i ett direktsamhälle där vi...

läs mer

Bakgrunden till Orakel PR

Ett orakel känns väl lagom ödmjukt att kalla sig!? Ja, efter att ha blivit trött på dåliga chefer och att äldre herrar tagit allt för mycket…

läs mer

Case Socialdemokraterna – Vernissage under Almedalsveckan

Socialdemokraterna i Stockholmsregionen ville göra ett event under Almedalsveckan på Socialdemokraternas dag under valåret 2018. Vi bollade idéer tillsammans med den interna kommunikationschefen och kom fram till vad vi skulle göra. Vi ville göra något annorlunda för...

läs mer

Trendspaning 2019

Varje år går vi på ett antal trendspaningar. Det är alltid lika intressant att lyssna på personer som jobbar heltid med att nosa upp vad som händer i världen inom olika branscher. Detta är en sammanfattning från trendgurun Stefan Nilssons föreläsning. Han fokuserar...

läs mer

Tio tips för att skapa en nyhet

Journalister mottar i regel ungefär 500 pressmeddelanden per dag. Informationsflödet är enormt. Enligt en undersökning av MyNewsDesk med 2 000 journalister ser 85 % av dem ”brist på tid” som den största frustrationen, följt av brist på relevans i nyheter. Många...

läs mer

Case Sprint Bioscience – Seminarium om läkemedelsindustrin

Kunden Sprint Bioscience hade bestämt sig för att genomföra ett seminarium tillsammans med Dagens Nyheter under Almedalsveckan. De ville påverka politiker kring den statliga finansieringen av forskning inom svensk läkemedelsindustri. Men de visste inte riktigt hur de...

läs mer

PR-konsultens lexikon

I alla branscher slänger sig folk med förkortningar, engelska ord och internt branschspråk. Här är en kort lista på några…

läs mer